tisdag 4 maj 2010

Njutit av vårsolen!

Vi var ute under nästan hela gårdagen, barnen och jag.
Lekte i sandlådan, gungade, strosade runt och plockade vitsippor. Härligt!
Skönt att man passade på igår för idag är det mulet, blåsigt och kallt..

Sedan stod jag en stund i carporten och slipade på en gammal byrå som ska målas om och fräschas till lite. Bad E att hämta antingen ett skåp eller ett skrivbord som jag har ståendes i väntan på makeover- men han tog fel och sa att han inte hämtar nåt nytt förrän detta är klart ;-) 
Så det var bara att börja!
Underarbetet är inte såå skoj, men någonstans ska man ju börja, så får vi se hur det blir.
Byrån blir vit, men jag funderar på att göra skivan lite ljusgrå som kontrast, vad tror ni om det?
Ska komma ihåg att ta en bild idag-byrå med slipdamm på- är alltid roligt att jämföra före och efterbilder.

På kvällen kom en markisförsäljare hit och mätte våra fönster ut mot vägen. Eftersom solen kommer åt huset hela dagen har det en tendens att bli riktigt hett inomhus, på gränsen till för varmt redan under våren. Vi är ju vana vid temperaturen här inne, men besökare pustar ganska snart över värmen.
Så för att stänga ute den "värsta" hettan och skydda blommor och möbler- och oss själva- från solens heta strålar, blir det markis vid det stora fönstret och kompletterande persienner i några andra.
Då återstår det ju bara att välja tyg! Jag gillar marint stuk, antingen enfärgat eller bredrandigt i tex mörkblått, alternativt något med grått i, för att matcha husets färg. Vad tycker du?

Tål att funderas på tills säljaren återkommer i eftermiddag!

Avslutar med en bild på Elliot i sin nya Fiskarkofta/ Pippitröja som mormor stickade för ett litet tag sedan. Så fin och mjuk!

Ha en skön dag!

3 kommentarer:

  1. Vilket underbart vackert hus ni har - så kul att få se lite bilder ifrån det. Jag håller med dej, enfärgade, marina markiser hade varit supersnyggt - eller grått är också fint...men jag hade nog valt marinblå - tror jag:)

    Å Elliot är så söt i sin fina tröja - mormor håller på att sticka en ny fiskar tröja till min Adam:)

    Ha det gott - kram!

    SvaraRadera
  2. vårsol är det bästa som finns... sååå härligt :) - vi köpte markis förra sommaren, det blev en marinblå och vi är sååå nöjda, det är verkligen snyggt och rent liksom. (vårt hus är ju grått nu och det passar fint!) kram på dig

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Malin, Blått e ju snyggt! Nyfiken att få höra vad det blev.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck!