torsdag 7 oktober 2010

Risgrynspudding och gardinen Gustav

Igår åt vi godaste efterrätten på länge, nämligen Risgrynspudding!
Nostalgikänsla för både mig och Emil- hans mormor brukade göra den, och min farmor gör också då & då. Bara lukten är underbar!

Jag gjorde en snabbvariant- en färdigköpt "rulle" med risgrynsgröt 500 g, där jag blandade i två ägg som jag vispat till lite med en gaffel, ihop med en halv dl socker och en nypa mortlade kardemummafrön ( egentligen ska man ha i lite mald bittermandel också men det hade jag ingen, och det blev urgott iallafall). Det ska vara lite löst sådär. I med röran i en smord form och kör på ca 200 grader i ca 20 min. Puddingen ska få en aning färg på ovansidan. Vi åt den lite ljummen med jordgubbssylt till. Mums!! Testa så får du se :)

                                                                     *****

I vår matdel har vi 4 st stora fönster, och eftersom vi har en platsbyggd sittbänk under, kan man inte längre ha gardinlängder. Dessa fönster har gett mig många funderingar ang. just gardiner, och nu känner jag att det är dags att låta stjärngardinerna flytta upp en våning igen- där de egentligen hör hemma.
Tillslut fick jag i alla fall bestämt mig för dessa :


En hissgardin med lantlig känsla, och tunna blå ränder, som jag hoppas matchar sittdynan på bänken någorlunda. Dessutom utlovas gardinen "förändra mitt hem", till det positiva hoppas jag!
Måtten stämmer tyvärr inte, så jag måste korta av alla 4 gardinerna 5 cm på varje sida- men jag tror det funkar.  Två matchande kuddar blev det också. Gardinerna är hemklickade från Textilonnet¨, och borde komma senast nästa vecka. Så jag väntar med spänning :)

Nu är det Lunchdags i stugan, ha det gott!



3 kommentarer:

  1. Åhhhh - jag har helt glömt av risgrynspudding:) Ploppade upp ljuvliga gamla minnen även här...det här skall jag göra till helgen.

    Gardinerna ser verkligen superfina ut - skall bli kul att se dem när de kommer upp hos dej:)
    Och vilka underbara mjölkkannor du fick tag på!!!

    Hoppas ni kryar på er från förkylningar - kram kram!

    SvaraRadera
  2. heeeej. Tack för dina söta ord hos mig. =) ja jag är själv jättenöjd med bloggen för en gångs skull. =)
    Visst är de där kuddarna snygga och gardinen med. Jag har 3 sånna kuddar hemma och ett par snarlika gardiner fast med ett frimärke på istället. =) är super nöjd. Jag ska kika på den där sidan du tipsade om .. har aldrig handlat där. kram på dig

    SvaraRadera
  3. Det där lät gott, kanske man skulle prova...

    Kul att du är med i min utlottning:-)

    Trevlig helg!

    Kram pernilla

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck!