torsdag 15 april 2010

Mycket bagage är tungt att bära

I min röjariver blir jag gång på gång påmind om alla saker jag har... Med utvidgandet av familjen krävs mer ordning och framförallt plats här hemma. Ytan har vi, men inte smart förvaring på alla ställen. Och att jag samlat på mig alldeles för mycket saker genom åren blir väldigt tydligt med ens jag börjar ta itu med innehållet i diverse hyllor och lådor.
Man börjar röja, blir alltför snart avbruten av någon liten knatte och vips så var det rörigare än när man började. Eller så blir man helt överväldigad av alla små pinaler och prylar att man helt sonika rafsar tillbaka det man börjat med, och avslutar operationen... Så var det igår, jag började greja men så vet man inte hur man ska sortera det hela och lägger ner i stället. En bra sak var att Photoshopprogramvaran dök upp, så nu har jag lagt in det på laptopen med, och då blir den mer användbar!

Det stämmer verkligen att man blir stressad när man inte har riktig ordning!! Bara att veta att allt är på rätt plats, och det inte är massa överflödiga saker överallt gör en lättare till mods.
Rörigt "yttre"- stressat inre! Efter att ha uppgivet konsulterat min kära vän C per telefon konstaterade vi detta inte okända faktum. Plan nr typ femtusen har utarbetats- en låda / hylla i taget (även fått detta råd av min ena svägerska i julas- varför började jag inte då?..) så att det aldrig blir för rörigt när man har begränsat med tid. Hellre känna att man blir klar, så att man kan vara nöjd med avslutat projekt, eller hur?

Lådor för saker som ska sparas ska inskaffas (måste tåla lite fukt då de ej får plats inne)
Lådor för saker som ska skänkas (en del pysselgrejor till dagis kanske?)
Plats för saker som kan säljas
Sopsäck för saker som ska slängas


Kan tipsa om att läsa dessa böcker för att motivera sig lite:

Bilderna lånade från Adlibris.com där böckerna finns!

Jag sätter nu som mål att kontoret upp- Elliots blivande rum-,  och "storarummet" uppe ska vara röjda före sista maj! Är det väl röjt kommer man till det roliga- att inreda & dekorera, så det blir mitt sikte inställt på!  Innan sommaren är slut ska dessutom ca 30 lådor som finns hos min far gås igenom och ordnas.
Detta mål känns genomförbart med min knappa tid- det är viktigt!

Slutligen kan man ju säga att det är skönt att det är materiella saker man har "problem" med, och inte andra saker som ofta är mycket värre... Detta är ju bara att "ta tag i"! Som jag snart ska göra :)
Ha en bra dag!


2 kommentarer:

  1. du har helt rätt - precis sådär är det ju... och vad duktig du är som tagit tag i röran :) det känns ju så mycket bättre inombords när man får ordning omkring sig. vi har precis fyllt en container ;) röja och slänga är det bästa som finns, sortera och spara är också bra - me like (men jag är inte alltid så duktig på detta - det händer allt som oftast att jag blir sittande mitt i röran och har hittat något bortglömt spännande) kram på dig vännen

    SvaraRadera
  2. bra att sätta upp mål, nu håller vi tummarna på att du klarar det!
    kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck!