fredag 4 februari 2011

Bokmalen har bitit mig..

Läser gör jag mycket, både dagstidningar, veckotidningar, fina magasin och böcker. Mest har det varit lättläst- dvs tidningar eller roliga "pysselböcker", böcker med bilder som är lätta att lägga ifrån sig.

På sista tiden har jag alltid haft en bok på gång- dessutom en BRA bok. Och deckargenren är ganska ny för min del- men oj vad spännande det kan bli!
Jag har läst några för mig nya författare, och blivit väldigt förtjust i deras sätt att skriva.
När man bara känner att det inte går att lägga ifrån sig boken, "bara ett kapitel till" och ett till o.s.v.

Mari Jungstedt är jag helsåld på, har bara några av hennes underbara böcker kvar att läsa, hoppas att det snart kommer ut en ny! Hon skriver så målande, man riktigt känner in det gotländska landskapet och den vackra miljön. Spännande och lättläst, man vill bara läsa :) En av böckerna läste jag ut nu under frukosten, så spännande och bra!

Katerina Janouch hade jag inte heller läst innan jag läste första boken om barnmorskan Cecilia. Idag ska jag påbörja tredje och hittills sista boken, Hittebarnet. Väntar med spänning på att se hur Cecilias liv utvecklar sig!

Siste man ut är Mons Kallentoft, jag läste "Midvinterblod", spännande, gripande och riktigt bra!  Ett vackert språk och beskrivningar som lätt tar läsaren vidare i fantasin. I alla fall jag ser både plats och personer framför mig- det gör väl ni med när ni läser?!
Ska fortsätta med resten av böckerna om polisen Malin Fors (min kära väns namne ;) när jag läst ut pågående Jungstedt och Hittebarnet.

Är det någon som har ytterligare tips på bra författare och böcker tar jag tacksamt emot det!
Härligt skåp från Möbelgrossen, älskar skjutdörrarna! Snyggt till boksamlingen eller vad som helst :)

I övrigt är det lite sjukstuga här hemma, hostiga barn med feber emellanåt, och min egen täppta, och snoriga näsa. Pappan i familjen har högra handleden i bandage efter en operation i onsdags morse och  är att betrakta som ganska hand-ikappad de närmsta veckorna. Hoppas inte vi går varann på nerverna här hemma ;)  Man blir påmind om att vara glad & tacksam när familjen är frisk! Såå Värdefullt.

Snyggt skåp från Möbelgrossen, som jag gärna hade haft här hemma. Till porslin eller varför inte som bokskåp?


Ha nu en skön fredag, vänner!

4 kommentarer:

  1. Hej Maria.

    Hihihi, hittade hit via Johi. Vi saknar dig på Kyrkis, men du kankse har börjat jobba nu? Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Skåp helt i min smak, såg det översta, typ, på chilli för ngr år sen och blev kär...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för komplimangen, vi är jättenöjda och det är ju rätt lyxigt med så stort sovrum.

    Jag vill rekommendera Jo nessbö om du inte läst nått av honom. En norsk författare som skriver om en polis som heter Harry Hole, riktigt bra böcker och MÅNGA finns det.

    SvaraRadera
  4. Men oj, är vi så många bloggare från vår ö! Jobbigt att inte veta vem du är ;-) Vi får kanske ha en bloggträff för jag vet iaf till 5 andra ö-bloggar.

    Det är 92 på fleecen & mössan är det 52/54 på tror jag men den är inte så stor.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck!