måndag 28 februari 2011

Sylusten vaknar till liv

Ett par böcker jag fick i förra veckan väckte min lust att sy till liv igen. Till saken hör att jag inte kan sy kläder eller så, fast jag vill gärna lära mig! Symaskinen skulle nog behövt en service också, så att sömmarna blir som de ska vara igen, den är aldrig servad på 10 år, så det hade nog gjort gott.

Övning ger som bekant färdighet, och jag har åtminstone tänkt försöka mig på denna rara klänning. Förhoppningsvis kan man klara av det, mönstret verkade inte såå svårt.
Blir till att leta söta sommartyger nu i veckan! 

Böckerna "Vårglädje" av Miriam Nilsen Morken & Tone Merete Stenklöv
"Virka vackert" av Tove Fevang, kommer från bokklubben Skaparglädje



Jag hoppas få ordning på symaskin, mönster och inhandla tyg under veckan, och kanske, kanske blir det något av detta som jag kanske, kanske vågar visa upp! ( minns med fasa skjortan jag sydde i syslöjden i 6:an, med krage, alla knappar och grejor, som jag till slut blev klart med- fast aldrig använde!)
Virka vackert hade också fina saker, kuddar, sjalar, filtar och annat. Dessa saker tenderar dock att bli evighetsprojekt hos mig, så det jag nog testar är olika "disktrasor" som verkar ganska enkla att virka. Har sett en del såna på nätet och tydligen är de bra i köket! Och naturligtvis bara att slänga in i tvättmaskinen för att fräscha upp dem igen.

Har Du sytt några kläder undrar jag?

Ha det fint!

3 kommentarer:

  1. Jag! Sy! Det värsta jag vet....klarar av att laga kläder och att sy gardiner men det är ångest för mig. Kläder? Hmm...sydde ett förkläde på syslöjden en gång. Skulle aldrig för mitt liv våga mig på att sy en klänning så jag är enormt impad av dig!

    SvaraRadera
  2. Har symaskin oh slänger ihop någon kappa eller längd nån gång då oh då, men nått annat går bort. Nope, färdigsytt är min grej;-)

    Axel mår bra, han har lite prickar men verkar itne speciellt påverkad, lite lätt feber och lätt snuva som rinner.
    Det var Theres´s Elin som smittade Axel, dels var hon på kyrkis innan vi visste och sen fikade vi några dagar senare och barnen lekte så vi spännde på det lite. Alice och Elsa leker mycket.

    kram kram.

    SvaraRadera
  3. Nä duMaria, sy är inget för mig... Inte en raksöm på ett gardiner blir bra... Nålen mitt i hamden kan man säga... :/

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck!