onsdag 2 mars 2011

Vardagsmat

Pust och stön...
Just nu tycker jag tyvärr matlagning mest är ett nödvändigt ont. Något som bara måste göras!
Tyvärr! Jag önskar verkligen att jag tyckte det var roligt..
Jag tycker om att ÄTA maten, men att laga den, och framförallt komma på vad som ska lagas är mindre roligt. Och ändå gick jag Hotell & Restaurang på gymnasiet...
Det kan vara roligt ibland, om man vet vad man ska göra och det är lugn och ro runt om, d.v.s inte två småbarn som klättrar runt på pallar och bänkar bland skärbrädor, vassa knivar och kokande kastruller! Det är dessutom ett plus om det smakar bra när man testar nåt nytt!
Barnen vill så gärna vara med och greja och såklart får de (fast helst en i taget av praktiska och säkerhetsmässiga skäl) vara med och titta, Thea får ofta en matkniv och en bit paprika eller gurka att dela, så är hon nöjd en stund.

Jag inser att man borde planera en veckomeny, och inhandla alla ingredienser under helgen, så man vet, klart & tydligt vad som ska lagas och ätas under kommande vecka.
Med kokböcker och nätet till hjälp borde det vara superlätt- men inspirationen saknas..
Oftast ser jag till att ha en bas av lax, kyckling, färs, kotletter, torskblock i frysen, kompletterar med ris, pasta och potatis (GI vad är det ?!), frysta grönsaker, färska grönsaker, och creme fraiche/ matlagningsgrädde hemma och så blir det vad det blir!
Arlaköket har en fin sida, likaså ICA, så mitt mål denna vecka blir att planera inför kommande vecka!

Vardagsrätter hos oss är t.ex: Korv stroganoff med ris, spaghetti och köttfärsås, torsk i ugn med någon sås samt potatis, kyckling"grytor" med pasta, ugnstekt lax, pannbiffar, korv och makaroner  osv. Inte ¨så spännande, men praktiskt. Många enkla rätter utan konstiga (i barns ögon alltså) ingredienser. Gärna en sallad eller kokta grönsaker till det.

Citron- och basilikafisk
Citron- och basilikafisk från Arlas sida

Jag funderar starkt på att testa någon färdig matkasse, för att få inspiration och för enkelhetens skull. Man tenderar ju att ofta laga samma rätter med en liten variation på..

Min fråga: Hur planerar du middagsmaten? Veckomatsedel? Storhandlar efter den? Lite hur som helst? Har du testat någon matkasse?

Och har du några bra middagstips så blir jag jätteglad! :)

3 kommentarer:

  1. Detta inlägg kunde varit jag som skrev! Och nu när man går hemma och vabbar måste man ju fixa både lunch och middag *gaaah* Handlade igår och köpte basen....du vet...köttfärs, bacon, färdiga köttbullar ;-) Så idag blir det rester till lunch och sedan en carbonara. Barnen är nöjda iaf :-) Jag har kollat upp det där med matkasse men ännu inte hittat någon som levererar hit. Jag har anmält intresse på Linas matkasse men det krävs ju ett visst antal för att det ska komma hit.

    Ses senare, ska ta hand om mina krassliga barn.

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Jag veckohandlar varje onsdag, eftersom det inte är jag som hämtar på förskolan dom dagarna så passar det bäst. Varje tisdagskväll sitter jag med receptpärmar/böcker och planerar veckans middagar.
    "Investerade" kokboken Arlaköket vardag, en riktig gulgruva med lättlagade recept utan alltför "krångliga"ingredienser.

    På helgerna brukar jag ta mig tid att laga lite festligare mat te.x fläskfilé,kyckling, entrecote, fisk el. dylikt.
    Ibland när jag köper köttfärs i storpack brukar jag göra köttbullar/pannbiffar/köttfärssås på helgen och frysa in för att sedan ta fram i veckan när middagen måste fixas i brådrasket.

    Våra vardagsmiddagar ser ut som era,ungefär, men de dagar jag eller Christian hämtar sent på förskolan dvs. vid 17, blir ofta köpeköttbullar med makaroner eller fiskpinnar med mos eller ris.

    Något som vi och våra barn gillar är köttfärsgratäng: Alltså, gör en köttfärssås. koka pasta. Smörj en eldfast form, lägg i den kokta pasta och häll över köttfärssåsen, häll över 3 dl grädde av valfri sort och riv över lite ost. Gratinera på 200grader i ugnen tills osten smält. Ät tillsammans med en god sallad.

    Matkasse har jag dessvärre inte testat, men vill väldigt gärna, hoppas det kommer till oss snart!
    Kram så länge

    SvaraRadera
  3. Kul att träffa dig igår!!! Hoppas det blir fler gånger...

    Ja det är inte lätt att bestämma OCH begränsa...och inte blir det lättare av att ha kläderna här hemma ;)

    HA EN HÄRLIG TORSDAG!

    Kramar

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck!